top of page
Kotva 2
Kotva 1

Audiovizuální sekce – virtuální přehlídka 

Tato sekce vytváří prostor pro sdílení obrazových příspěvků, ať už jde o umělecké projekty, nebo o prezentaci vzdělávacích projektů a prací žáků. Sekce prezentuje učitele, umělce, studenty a tvoří ji vizuální či audiovizuální příspěvky. Pedagogové prezentují např. své školní projekty, umělci a studenti svá umělecká díla. Tato sekce nabízí prostor také pro studenty středních a vysokých škol – pro prezentaci jejich výtvarných projektů, semestrálních, diplomových a bakalářských prací. V audiovizuální sekci se virtuálně prezentují příspěvky těchto autorů:

Magda

Traum
Mgr. Magdalena Adámková Turzová, Ph.D.

O autorce

Magdalena ADÁMKOVÁ TURZOVÁ

*21. 6. 1978, Uherské Hradiště

STUDIUM / 1998 – 2003 Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, katedra výtvarné výchovy (Mgr); 2013 – 2019 doktorské studium.

SAMOSTATNÉ VÝSTAVY / 2015 - Ospalá díra, Galerie W7, Olomouc; 2016 - Sadness of Things, 2016, Fotofestival Uničov; Tvrdej chleba, Muzeum Prostějovska, Prostějov; 2017 - Příbytky lidí, Photogether Gallery, Zlín; Mrtvej tah /Denisa Krausová, Magdalena A. Turzová/, Kulturní dům, Krásné; 2018 - Love Messages, Galerie Cyril, Prostějov; 2019 - Cizí dům, Galerie Caesar, Olomouc; Povědomé místo, Ponava, Brno; 2020 - Same Old Picture, Galerie T, Hradec Králové; 2022 - Match point, Galerie XY, Olomouc;  Mindhunter, UFF (festival současného umění) Uničov.

SPOLEČNÉ VÝSTAVY / 2008 - Patch work /skupina Nula3 a hosté/, Galerie U prstenu, Praha; 2011 - Even cowgirls get the blues, UC Konvikt, Olomouc; 2013 - Užitečná symbióza, Galerie Caesar, Olomouc ; 2016 - Freudenthal show 4 – Haná a Slezsko, Galerie Freud & Thal, Bruntál; 2017 - Pole, Důl Michal, Ostrava; Proud času, Galerie Caesar, Olomouc; Pole /Adéla Janská, David Jedlička, Dagmar Maturová, Magdalena A. Turzová/, Důl Michal, Ostrava; 2019 - Druhá směna, Muzeum Prostějovska, Prostějov; Aktuál 2019, Galerie Caesar, Olomouc; 2020 - No pressure, no diamonds, Akademia Sztuk Pięknych, Krakow; 2021 - Všední krize 3 | Trienále SEFO 2021, Galerie Caesar, Olomouc.

Baštanová

Autorská animovaná tvorba Pavly Baštanové
MgA. Pavla Baštanová

O autorce

Video příspěvek přiblíží autorskou tvorbu Pavly Baštanové, která se mimo výuku grafiky na UP věnuje animaci s ilustraci. Představuje své dva starší animované filmy a aktuálně  připravovaný animovaný film O krávě, který je právě ve výrobě.

Absolventský animovaný film Mukumů (UMPRUM, 2017) vykresluje svébytnou severskou krajinu a život v ní, který je neustálým bojem s přírodou, ale i s vlastním bytím. Nahlíží do každodenního života v prostředí, kde příroda zcela zásadně ovlivňuje lidskou existenci, fyzicky i psychicky. Běžné denní situace jsou konfrontovány s nepředvídatelným konáním přírody. Samotný název Mukumů je slovem, jímž se svolávají krávy zpátky do chléva. Reprezentuje tak zaběhnuté každodenní činnosti, které dávají životu smysl. Úkony nutné k přežití. Lidé, zvířata a příroda jsou navzájem provázaní a odkázaní jeden na druhého.

 

Absolventský animovaný film Mezi stromy (UTB, 2015) . Příběh
o hledání, nalezení a uchování lásky. Náhodné setkání dvou lišek. Prvotní strach, ostych a nejistotu nahrazuje zvědavost přecházející ve vášeň, která je zobrazena společným během lesem. Běh představuje dobrodružství živící lásku. Lišky zjišťují, že jim láska může pomoci přemoci jejich osobní strach z neznáma
i překážky, které dříve byly nepřekonatelné – už nejsou samy. Poznávají také, že lásku před tím dlouho hledaly, aniž to tušily.

Pavla Baštanová vystudovala animovanou tvorbu na UTB ve Zlíně a UMPRUM v Praze. V současné době studuje doktorský studijní program Výtvarná pedagogika na Univerzitě Palackého v Olomouci. Ve své tvorbě se věnuje animaci, ilustraci a grafice. V rámci svého studia se zabývá neformálními výtvarnými institucemi a jejich přínosem pro společnost mimo rámec formálních vzdělávacích institucí.

Připravovaný animovaný film O krávě (Maur film, 2023). Koláž pravdivých příběhů ze života krav. Film začíná idylickou scénou pastviny, na níž se krávy volně pohybují po zimě strávené
v kravínu. Radost narušují epizodické situace
z celého světa, v nichž krávy zažívají pozitivní
i negativní okamžiky. Film není výhradně kritický, ukazuje i optimističtější obrazy ze života krav, které žijí v těsném sepjetí se světem lidí, a dává tak naději na lepší svět.

Boček R

Pohyb, tělo a krajina – enviromentální somatika
MgA. et Mgr. Anna Boček Ronovská, Ph.D.

O autorce

"Země ve mně – Pohyb, tělo a krajina" je ekosomatický, výtvarně-pohybový plenér, který se koná na různých místech, která inspirují účastníky*ce k tvorbě a k interakci s krajinou. Lektorky – somatická terapeutka a tanečnice Rena Milgrom
a výtvarná pedagožka Anna Boček Ronovská – již třetím rokem pořádají tyto tvůrčí plenéry, vedené a inspirované somatickými přístupy, pohybem, experimentální kresbou a land artem. V minulých ročnících vzniklo mnoho autorských projektů a mimo jiné vždy jedna společná site specific pohybová intervence v otevřené krajině, která se vyjadřovala k mnohdy problematické enviromentální situaci v místě konání.

Navštěvovala Katedru výtvarné výchovy Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci, kde také dokončila v roce 2019 doktorské studium. Také studovala Fakultu výtvarných umění VUT v Brně, atelier grafiky Margity Titlové. Od září 2019 působí na KVV PdF UP Olomouc jako didaktik výtvarné výchovy. Vyučuje i na Katedře počítačové grafiky a designu Fakulty informatiky Masarykovy univerzity v Brně.  Věnuje se kresbě, grafice, tanci a propojování výtvarné edukace s jinými (např. technickými) obory. Zajímá ji kresba a její samotný proces, otázka faktorů vstupujících do transformace. V současné době také zkoumá možnosti integrace těla, hlasu, somatiky, digitálních technologií a spontánního výtvarného projevu. Žije v Brně a pracuje v Olomouci. 

www.behance.net/annaronovska

2020 – Trstěnice: série performancí „The Valley“ na téma lidské tělesnosti a vztahu ke krajině a místu pomocí somatického prožívání a vizualizace. Malebné údolí mělo být zavezeno sutinou v rámci projektu místního podnikatele ve stavebnictví. Pohybovou akcí jsme chtěly upozornit na toto jednání. Projekt byl naštěstí po dvou letech soudních jednání zrušen.

„The Burial of the Earth“, performance Corinne Ott (USA/Fr) na téma znečištění Země spočívala v zakrývání lidského těla odpadky a nečistotami, v jakémsi „pohřbívání“ Země.

2021 – Šanov v Orlických horách: pohybová intervence „The Field“. Pohybové prožití organických struktur a geometrie v přírodních strukturách.

2022 – Jimramov: procesuální společná kresba na téma "Secret Beings" a performance v Galerie Kabinet Chaos Veroniky Šrek Bromové ve Stříteži u Poličky.

Cieslar

Malí a velcí – vzdělávací projekt studentů a žáků
Mgr. Milan Cieslar, Ph.D. a PaedDr. Martina Pavlikánová, PhD.

O autorech

Autorský projekt „Malí a velcí“ vycházel z odborné přípravy studentů v předmětu Teorie a didaktika výtvarné výchovy I a II a realizace průběžné profesní praxe. Záměrem projektu bylo podpořit rozvoj tvůrčích schopností „velkých“, studentů Pedagogické fakulty OU
v Ostravě, oboru výtvarné výchovy, s „malými“ žáky, základní školy ZŠ Karla Pokorného v Ostravě, ve vzájemné kooperaci a výměně zkušeností. Cílem projektu bylo rozvíjet vzájemnou spolupráci
a interakci v tvůrčím procesu, kde docházelo k ovlivňování žáků studenty a naopak, rozvíjely se sociální, personální i komunikační kompetence mimo klasickou výuku výtvarné výchovy.

Projekt byl realizován ve dvou etapách, Malí a velcí I a Malí a velcí II, kde studenti měli možnost zúročit v praktické realizaci získané zkušenosti v teoretické i praktické rovině.

V první etapě studenti navštívili žáky 5. B v jejich prostorách na základní škole, kde iniciátorem projektu byl student PF OU
a současně učitel na ZŠ Daniel Rašík. Ve dvojicích společně tvořili klasickou malbu na téma Zimní čas a studenti vystupovali v roli poradců. Žáci věděli co chtějí, ale potýkali se s technickými problémy, jelikož s technikou malby akrylem na plátno ještě nepracovali. Technickou radou pomáhali žákům studenti. Ukázali jim možnosti práce s akrylovou barvou, ale předvěsím její výrazové možnosti při kombinaci různých nástrojů. Malí i velcí se vzájemně ovlivňovali
a společně vytvořili originální výtvarné vyjádření zadaného tématu. Na závěr každá skupina v reflexivním dialogu prezentovala svoje dílo a vzájemnou spolupráci svorně pochvalovali.

Milan Cieslar vede katedru výtvarné výchovy na PdF OU. Pracuje se studenty mateřských škol, učitelství pro první stupeň ZS a vede praktické výtvarné disciplíny. Se studenty oboru se věnuje intermédiím
a novým médiím. Ve své výtvarné tvorbě se zaměřuje na postprodukci nejen ve své výtvarné tvorbě. Zabývá se otiskem a propojováním malby a grafiky, kde experiment je nedílnou součástí celku v propojení
s novými médii.

Martina Pavlikánová pôsobí na katedre výtvarnej výchovy PdF Ostravskej univerzity od roku 2021 ako odborná asistentka. Odborne sa zameriava na oblasť múzejnej a galerijnej pedagogiky. Zaisťuje výuku didaktiky výtvarnej výchovy, galerijnej edukácie a ďalších didaktických disciplín. V rámci pôsobenia na katedre výtvarnej výchovy PdF UK v Bratislave, v SNG i v Múzeu mesta Bratislavy sa podieľala na riešení viacerých projektov i výstav smerom k detskému návštevníkovi. Po celu dobu existencie Detského múzea SNM spolupracovala na koncepcii výstav
i vzdelávacích programov.  

V druhé etapě naopak žáci navštívili studenty v jejich prostředí na univerzitě a společně tvořili na téma „Stopy“, formou alternativních grafických technik. Na rozdíl od první etapy, žáci a studenti neměli přesný námět, ale vycházeli z náhodných záznamů trasováni pohybů v rámci úvodní hry. Ve dvojicích si, malí i velcí, společně vyzkoušely alternatívní grafické techniky  ke klasickým. Vyzkoušeli si různé možnosti tisku bez použití rydel nebo grafického lisu. Z různých, i odpadových materiálů, tvořili na základě prvotního lineárního návrhu, vzniklého z náhodného trasování, různé varianty intepretace jednoho námětu v různých grafických technikách.

Projekt má nezaměnitelný edukační potenciál v rámci přípravy budoucích absolventů v oboru výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávaní. Podpořil tvůrčí schopnosti nejenom žáku, ale i studentů, v rovině tvorby i výtvarné intepretace, která se zakládala na jejich vlastních zkušenostech. Navzdory počátečním bariérám a nejistotě vznikl jedinečný vzdělávací projekt, který otevřel nové možnosti přípravy budoucích učitelů v oboru výtvarné výchovy.

Francová

Individuální video projekt
MgA. et Mgr. Jana Francová, Ph.D.

O autorce

Videa vznikla jako výsledek individuálního zadání v rámci předmětu Nová média na Katedře výtvarné výchovy Pdf MU. Klára Piknerová pracovala s vizuály biologického výzkumu, Jana Zháňalová vytvořila machinimu ve hře Minecraft a Tereza Šustková zrealizovala pohyblivé šachové utkání. Fotografie jsou ukázkou práce se studenty Katedry výtvarné výchovy Pdf OU, kteří vytvořili několik site specific instalací v ostravských Vítkovicích.

MgA. et Mgr. Jana P. Francová, Ph.D.  se zabývá intermediálními přístupy k videu, a to v umělecké praxi i teoretické reflexi. Zajímají ji přesahy výtvarného umění do jiných oblastí, například do oblasti divadla, spolupráce s vědou a propojení s hudbou. Video prezentuje obvykle v instalaci nebo ve veřejném prostoru. Realizovala celou řadu videomappingů, které jsou site specifik audiovizuálními projekty velkého formátu. V autorských performancích kombinuje projekci pohyblivého obrazu s hudební kompozicí a pohybem. http://janafrancova.cz/ Je autorkou průkopnické publikace Navigátor: Úvod do umění nových médií (2021), kde reflektuje dějiny a teorii novomediálního umění, nové technologie a média ve výtvarné výchově a umělecké edukaci viz: https://www.muni.cz/lide/37701-jana-francova/publikace
Lucia Hornakov

VII. a VIII. Bienále figurálnej kresby a maľby
MgA. Lucia Horňáková Černayová

O autorce

Prezentácia partnerského projektu medzinárodnej súťažnej prehliadky žiackej tvorby s tematikou ľudského tela, k nemu pripojených projektov z rokov 2020 - 2022 a nového ročníka BFKaM.

Základná umelecká škola Karola Pádivého v Trenčíne bola založená v roku 1949 ako jedno odborová škola. V počiatkoch sa vyučovala hra na klavír.  Postupne sa rozšírila o ďaľšie odbory a v súčasnosti poskytuje každoročne vzdelanie viac ako 1000 žiakom v hudobnom, literárno – dramatickom, tanečnom a výtvarnom odbore od predškolského vzdelávania, cez primárne a vzdelávanie dospelých.

Mama, manželka, vizuálna umelkyňa, učiteľka vo výtvarnom odbore na ZUŠ a doktorandka na FVU AU v Banskej Bystrici.
Aktuálne učím vo výtvarnom odbore na ZUŠ Karola Pádivého v Trenčíne a som doktorandkou v ateliéri Mäkkej plastiky na Fakulte výtvarných umení Akadémii umení v Banskej Bystrici, stojím za projektom HALA sympózium výtvarného umenia v Trenčíne.

 
Klus

Ateliér Game Art
MgA. Ondřej Klus a studenti GDS SSUD Brno

O autorovi

Obor Game art na Střední škole umění a designu funguje druhým rokem. Studenti si u nás projdou všemi fázemi vývoje hry, od návrhu, přes programování, tvorbu vizuálu až po produkci a propagaci. Vytváříme kreativní a dynamické prostředí, zavádíme do výuky prvky gamifikace a umožňujeme každému studentovi, aby si vybral své zaměření. Zároveň dbáme na výuku dovedností potřebných ve 21. století, jako jsou skupinová spolupráce, schopnost sebeprezentace a projektové myšlení.  Náš ateliér spolupracuje s řadou brněnských herních studií, které mají světový dosah. Žáci našeho oboru mají za úkol přivést k životu hry, o kterých zatím jen sní.

Z dokumentaristy se náhodou stal učitelem na Střední škole umění a designu, kde měl konečně jisté publikum pro svá vyprávění. Učení jej uchvátilo a když se mu nelíbilo, jak škola funguje, založili s kolegou Filipem Dufkou vlastní obor Game art zaměřený na tvorbu her. Od té doby prožívá svůj pedagogický sen v podobě otevřeného učení hrou a zkoušením nových věcí v bezpečném prostředí. 

Hry studentů si můžete zahrát zde: https://gameartnasurce.itch.io/

Kvasničková

Intimní deník
Mgr. Jiřina Kvasničková

V roce 2021 vznikla diplomová práce s názvem Intimní deník pod vedením doc. Ondřeje Michálka. Vzniklo deset listů, na kterých se potkávají grafiky vytvořené suchou jehlou s psanými záznamy z mých deníků. Nechávám kolemjdoucí, aby nahlédli do mého nitra, a aby si z něho vzali to, co chtějí.

O autorce

Jiřina Filipi vystudovala Katedru výtvarné výchovy na PdF v Olomouci a v současné době studuje na této katedře doktorské studium. Ve svojí disertační práci se zaměřuje na sociální inkluzi a její podporu pomocí metod výtvarné výchovy. Ve své praxi ráda používá metody artefiletiky, zaměřuje se na rozvoj spolupráce mezi žáky a emoční a sociální rovinu života žáků. 
Kundlová

Desková hra 
Bc. Aneta Kundlová

Vystavené karty byly vytvořeny v rámci mé bakalářské práce. Jde o hrací desku a pár konkrétních karet z edukační deskové hry Temple Tycoon, která má za cíl naučit žáky novým poznatkům zábavnou formou. Významnou je jí umělecká stránka, která sedí k hodinám výtvarné výchovy, pro které je určena. 

O autorce

Autorkou je Aneta Kundlová, studentka magisterského studia na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého. Maluje na zakázku, dělá grafiku, vede výtvarné kroužky a angažuje se v univerzitních akcích. Hodlá se více věnovat výrobě didaktických pomůcek do výuky.
Marko

Portál
Mgr. Marko Řeháček, MgA. Helena Lukášová, ArtD. a studenti AGDM FI MUNI

O autorech

PORTÁL je site-specific videoinstalace, která byla poprvé představena v Brně na Festivalu Prototyp 2022. Velkoplošná projekce prezentovala sérii digitálních děl. Promítaný obsah se volně vznášel v jednom z cihlových oblouků Vodojemů na Žlutém kopci, kde působil jako portál do virtuálních dimenzí.

PORTÁL zahrnoval práce studentů, pedagogů a absolventů Fakulty informatiky Masarykovy univerzity a uměleckého kolektivu Zkrat (@zkrat.kolektiv), jehož členem je i hlavní autor instalace Marko Řeháček. Vybraná díla vznikla pod jeho vedením v rámci předmětu Programování generativního designu, který podporuje kreativní kódování jako prostředek současného uměleckého vyjádření.

Ateliér grafického designu a multimédií se od roku 1998 věnuje spojení oborů grafického designu a informatiky. Systematická výuka grafického designu dobře zapadá do širšího pojetí dovedností, které patří k bezprostřední blízkosti studia informatiky jako matematicko-technické disciplíny.  Souvisí to přímo s humanizací nebo humanitními aplikacemi informatiky, které přirozeně patří na informatiku rozvíjenou s ohledem na tradiční všeobecně zaměřené univerzitě.

Cílem je vést studenty ke znalosti principů navrhování v oblasti grafické tvorby s přesahy do jiných disciplín - animace, programování, volné tvorby, atp. Studenti si tak mohou najít vlastní metody tvůrčí práce. Po ukončení studia jsou tak absolventi připraveni pro práci na mezioborových projektech či obohatit svou vlastní tvorbu o jiné vstupy mimo vlastní grafickou práci a programování.

Sikorová

Choreografie v sociálním prostoru
MgA. Tereza Sikorová

O autorce

Audiovizuální dílo "Dead in the Pool" je součástí choreografického a teoretického výzkumu, který formou neurčité kulturní události (intervence do veřejného prostoru), pracuje s představivostí návštěvníků ve smyslu "co kdyby se něco stalo".  Klauny obvykle chápeme jako někoho, kdo nás má pobavit svou neohrabaností nebo nás má vyděsit. Pokud klaun nic takového nedělá a jen si hledí své práce zachránce v případě nebezpečí, může se zdát svému okolí trochu podezřelý. Napětí z takového očekávání, že se něco stane, staví situaci na hlavu. Návštěvníci se stávají těmi, kteří se na základě podezření mohou začít chovat komicky, iracionálně, začít si v hlavě vytvářet vlastní scénáře a jednat podle nich nebo to prostě ignorovat a plavat dál. Návštěvník tak může bezděčně převzít roli klauna, zatímco skutečný klaun se chová jakoby nic. Intervence je situací ve veřejném prostoru, kde se diváci spolu s náhodnými kolemjdoucími stávají součástí samotného díla a jejich ne/přítomnost zároveň dílo vypráví. Výzkum zpracovával možnosti choreografie (zahrnující také nečinnost a pasivitu jako pohyb) za účelem aktivizace okolních institucí a (náhodných) diváků. Měl několik fází, přičemž se odehrával v Brně (Plavecký stadion Lužánky), v Žilině (Festival současného divadla a tance KioSK), v Záhřebu (Festival alternativního a experimentálního projevu FAKI) a v Lipsku (Galerie Helmut) ve spolupráci s umělcem Tomášem Moravanským a výtvarnicí Kamilou Kouřilovou.

Tereza Sikorová je autorka, choreografka, performerka, herečka a tanečnice. Absolvovala Ateliér fyzické divadlo na Janáčkově akademii múzických umění v Brně, nyní je doktorandka na katedře Výtvarné výchovy Masarykovy univerzity. Její tvorba je syntézou fyzického divadla a současného tance, často prezentovaná jako intervence do veřejného prostoru či performance, nacházející vlastní decentralizovanou polohu na poli současného výtvarného umění.
Vávra

Sandra Čísecká. Herbs vs Colors
Mgr. Jiří Vávra

Prezentace seminární práce z výtvarné výchovy. Cílem práce bylo poukázat na spojitost mezi přírodním lékařstvím a malbou, barevnými paletami, kaligrafií a významem textů.


Myšlenka mé práce spočívá v přiblížení přírodního lékařství, fyzického i mentálního, člověku pomocí maleb, barevných palet, kaligrafie a významů textů. Pro každou rostlinu je zvolena taková kombinace barev, která odpovídá pocitům při účincích na lidské tělo. Díla jsou proložena informativními texty o nervové soustavě, ve kterých vycházím ze své přípravy na maturitní zkoušku z biologie. Nervový systém je přírodními látkami obsaženými v rostlinách přímo ovlivněn stimulací hormonů, neurotransmiterů apod.
Svou prací chci upozornit na zapomenuté přírodní lékařství, které je dnes mnohdy falešně zaměňováno za šamanství nebo odsuzováno společností. Všechny rostliny jsou v České republice plně legální a bylo o nich vypracováno mnoho studií.
Jak jsem postupovala?
Některá díla vznikla jen v elektronické podobě, většina z nich však ne. Práce je kombinací dvou technik – tradiční a elektronickou. Malby jsou tvořené pastelem nebo akvarelem na papír, oskenované a v digitální podobě vložené do Adobe Photoshopu. Finální podoba stránek vznikala právě tam spolu se skicami z Adobe Illustratoru. Nakonec byly stránky zorganizovány do listovací podoby v programu Adobe inDesign.
Doplňující slova a texty pak zachycují spolu s barvami konkrétní pocity – všechny doplňující texty jsou napsané mnou buďto z mé vlastní hlavy nebo stavěné na odborných rozborech.

 

Význam barev a rostlin:
(1) Mitragina speciosa
U této rostliny se snažím přiblížit uklidňující až euforické zážitky, nápomocné při léčbě úzkosti, chronických bolestí nebo pozornosti. Světle fialová až modrá barva naznačuje klid, na první stránce symbolizuje proud – volné proplouvání pocity a čistou mysl. Také lehkost připomíná jemný styl písma a převaha bílého pozadí. Na druhé straně pak malby ukazují na koncentraci a uvědomění si myšlenek bez okolního stresu naznačeného černou barvou, upozaděnou ostatními.
(2) Conium maculatum, nazývané také jako Hemlock, je jedovatou rostlinou, dříve využívanou pro výrobu jedů. Má symbolizovat, že i v přírodě se skrývá silný nepřítel a ne vše, co v ní najdeme je určeno k pomoci. Tmavě modrá barva naznačuje ztracení, utopení nás samotných, jelikož smrtelné účinky rostliny jsou nevyhnutelné.
(3) Calea zacatechichi je známá svou sílou vyvolat lucidní snění a využívá se také při meditacích. Rozostřené pozadí v černé tmě naznačuje nemožnost rozpoznat sen od skutečnosti, zvýšenou barevnost snů a možnost sny tvarovat a ohýbat podle našeho vědomí.
(4) Mucuna pruriens – rostlina lásky a motivace. Dopamin, který v těle člověka vytváří, napomáhá ke zlepšení nálady a intelektu. Růžová, červená až oranžová barva naznačují nával pozitivní energie do celého lidského těla a vlny dobré vibrace.
(5) Rhodiola rosea je rostlinou dobré energie. Přestože neobsahuje kofein, vykazuje podobné účinky, bez nástupu úzkostí často spojovaných s kofeinem. Právě naopak, spolu s energií přináší Rhodiola odbourávání stresu, což symbolizuje velké množství růžové barvy. Vlny na druhé stránce jsou jako sopka, která explodovala s dopaminem v těle.
(6) Nicotiana tabacum – lidem známý tabák. Většinou ho najdeme v cigaretách, které jsou vznikem silné a dlouhé závislosti. Čísla symbolizují počet přímých a nepřímých úmrtí díky nikotinu, šedé pozadí pak kouř a popel. Výrok „ashes to ashes, dust to dust“ je výrokem z Bible, dnes pronášeným během pohřbívání mrtvých. Na druhé straně kontrastní krev naznačená výraznou červenou barvou spolu s šedým popelem, prolínajícím se s lidskou krví, tak jako se to děje v těle člověka.

Peťa

Nespočet cest k této abreakci a iniciování sebeúzravných procesů nabízejí techniky a metody vycházející z expresivních vzdělávacích oborů a terapií. Na nich je také postaven prezentovaný projekt, jenž reaguje rovněž na probíhající reformu základního vzdělávání. Snaha více dbát o wellbeing žáků se totiž přímo objevila i v hlavních směrech zahájené reformy rámcových vzdělávacích programů pro základní vzdělávání. Tento směr je třeba podpořit, protože škola je jedním z velkých stresorů a je důležité, aby se škola stala bezpečnějším místem, kde se o duševní pohodu a bezpečné sociální klima usiluje systémově. Připravené workshopy jsou tak jednou z cest, jejímž prostřednictvím se chystá půda pro inovace učitelských programů na PdF UP. Techniky a metody využitelné pro rozvoj wellbeingu by měly být osvojitelné nejen v nabídce dalšího vzdělávání, ale i přímo v rámci pregraduální přípravy učitelů.

Pečuji o sebe... a své žáky | Prezentace koncepce a výstupů projektu PdF UP zaměřeného na duševní zdraví, psychickou odolnost a wellbeing
doc. Mgr. Petra Šobáňová, Ph.D.

Pedagogická fakulta Univerzity Palackého připravila prožitkové workshopy, které lidem mohou pomoci se stresem. Ten může mít původ v covidové pandemii, může mít i souvislost s děním na Ukrajině, z obavy z nepříznivého politického vývoje či z války. Kurzy zaměřené na wellbeing, duševní zdraví, rovnováhu i na budování konkrétních dovedností využitelných ve výuce nabídla fakulta nejen svým zaměstnancům, studentům, ale i absolventům, učitelům škol.

 

Nejen učitelé z mateřských, základních i středních škol, ale i pedagogové na vysokých školách vnímají, jak na jedné straně roste počet dětí a studujících, kteří mají psychické problémy, a proto je třeba citlivého přístupu. Na straně druhé však ve školách chybí školní psychologové a psychoterapeutické služby jsou pro mnoho lidí nedostupné.

 

Někdy stačí relativně málo, aby se člověk cítil lépe. Důležitá je možnost zastavit se, vnímat sám sebe, své tělo, potřeby nebo životní ukotvení. Je velmi důležité, aby člověk měl možnost vyjádřit a bezpečně odžít své emoce, aby mohl hovořit o problémech, případně je sdílel s ostatními.

O autorce

doc. Mgr. Petra Šobáňová, Ph.D., působí na katedře výtvarné výchovy Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci, kde rozvíjí didaktické disciplíny a edukaci v kultuře a muzejní pedagogiku. Aktuálně je proděkankou pedagogické fakulty pro vnější vztahy a inovace, je předsedkyní České sekce INSEA a zakladatelkou časopisu Kultura, umění a výchova. Vede oborovou radu doktorského studijního programu Výtvarná pedagogika, působí v řadě odborných grémií a pracovních skupin.
Kotva 3

Posterová sekce – virtuální přehlídka posterů 

V této sekci virtuálně prezentujeme postery empiricko-výzkumného charakteru, a to převážně informace o chystaných výzkumných šetřeních, prezentace průběžných výsledků výzkumu a pedagogické projekty.

Posterová sekce bude pevnou součástí programu konference, tzn., že ve vymezeném čase zde budou autoři posterů přítomni a budou mít příležitost představit svůj výzkum a diskutovat o něm s ostatními účastníky konference. Představení posterů v rámci Coffee breaku v pátek 9. 12. 15:15–15:45 v Atriu Konviktu.

Daříčková

Hra v kontextu současného vzdělávání: Michelangelova cesta k nesmrtelnosti
Mgr. Denisa Daříčková

Poster prezentuje deskovou únikovou hru Michelangelova cesta k nesmrtelnosti, kterou jsem navrhla jako didaktickou pomůcku pro výtvarnou výchovu. Hra vychází ze života a díla renesanční osobnosti Michelangela a představuje široké spektrum forem umění. A to nejen výtvarného, ale seznamuje též s jeho dílem sochařským, architektonickým a básnickým.

O autorce

Vystudovala Výtvarnou výchovu a edukaci v kultuře na KVV UPOL a v současné době zde pokračuje v doktorandském studiu. Čerstvě začala učit odborné předměty na SŠDAM Prostějov a vede výtvarné kurzy ve volnočasovém spolku Potvůrka s.r.o. Věnuje se kresbě a grafice.
Daříčková.jpg
Trenčín

VIII. Bienále figurálnej kresby a maľby
MgA. Lucia Horňáková Černayová

O autorce

Prezentácia projektu súťažnej prehliadky žiackej tvorby s tematikou ľudského tela.

Základná umelecká škola Karola Pádivého v Trenčíne bola založená v roku 1949 ako jedno odborová škola. V počiatkoch sa vyučovala hra na klavír.  Postupne sa rozšírila o ďaľšie odbory a v súčasnosti poskytuje každoročne vzdelanie viac ako 1000 žiakom v hudobnom, literárno – dramatickom, tanečnom a výtvarnom odbore od predškolského vzdelávania, cez primárne a vzdelávanie dospelých.

Mama, manželka, vizuálna umelkyňa, učiteľka vo výtvarnom odbore na ZUŠ a doktorandka na FVU AU v Banskej Bystrici.Aktuálne učím vo výtvarnom odbore na ZUŠ Karola Pádivého v Trenčíne a som doktorandkou v ateliéri Mäkkej plastiky na Fakulte výtvarných umení Akadémii umení v Banskej Bystrici, stojím za projektom HALA sympózium výtvarného umenia v Trenčíne.
trenčín_poster.jpeg
Kárníková

Projekt #takephoto
Bc. Sára Kárníková

O autorce

Projekt #takephoto je určen mladé generaci, která aktivně žije na sociálních sítích jako jsou například instagram a facebook. Denně přidávají na sociální sítě fotografie z různých míst, které navštíví. Cílem projektu je mladou generaci podpořit v navštěvování a objevování nových míst. V dnešních městech zaplavených různými stavbami a vizuálním smogem je opravdu málo emotivních fotogenických míst, inspirativních pro tuto generaci. Autorka z toho důvodu vytvořila projekt #takephoto, v jehož rámci zhotovila několik grafických textur, které pomocí sprejů namalovala na klíčová místa ve městě. Kdokoliv, kdo kolem místa s texturou, která je doplněna o hashtag s textem takephoto, prochází, tak si může pořídit fotografii. Přidáním fotografie na sociální sítě s tímto popiskem, mohou mladí na sociálních sítí vidět i to, co přidávají ostatní lidé, a tím poznávat a objevovat klíčová místa ve městě, kde žijí.

Bc. Sára Kárníková je studentkou Univerzity Hradec Králové, oboru Učitelství výtvarné výchovy pro ZUŠ a SŠ, a absolventkou bakalářského oboru Grafická tvorba – multimédia. Projekt, který zde prezentuje, vznikl na bakalářském studiu pod vedením doc. Jaroslavy Severové, ak. mal.
Karnikova_PROJEKT_KONFERENCE_web-page-001.jpg
Kašprová

Prezentace architektonických památek Královéhradeckého kraje ve výuce
Bc. Gabriela Kašparová

O autorce

Poster prezentuje autorský projekt zaměřený na zprostředkování architektonických památek Královéhradeckého kraje a možnosti jejich prezentace ve výuce. Projekt je určen především pro žáky ZŠ, ZUŠ a odborných SŠ. Cílem projektu je zjistit míru zapojení architektonických památek do výuky a zmapovat způsoby implementace ve školní praxi. Praktický výstup projektu obsahuje uživatelsky vlídněji zpracované architektonické stavby regionu Hradce Králové a graficky přívětivý edukační materiál pro vzdělávání žáků nejen v rámci výuky, ale také v jejich volnočasových aktivitách.

Bc. Gabriela Kašparová je studentkou Univerzity Hradec Králové, oboru Učitelství výtvarné výchovy pro ZUŠ a SŠ, a absolventkou bakalářského oboru Grafická tvorba – multimédia. Tématu propagace památek Královéhradeckého kraje se autorka věnuje dlouhodobě. Hlavní inspirací ke studiu jí byla tvorba Josefa Gočára, jednoho z nejvýznamnějších architektů Hradce Králové. Uměleckou tvorbu autorky je možné vidět v online galerii Nadace Hollar, kde se účastnila Grafiky roku 2020.
Kasparová.jpeg
Mesdag

Virtuálně spolu | Nečekaná cesta muzeí umění vstříc svým návštěvníkům od března 2020
MgA. Kateřina Mesdag

O autorce

Opatření související s pandemií koronaviru v České republice od března 2020 do května 2021 nás více než rok držela v izolaci za dveřmi našich domovů, škol, muzeí a galerií a dalších kulturních institucí. Pandemie koronaviru byla příležitostí pro inovace nejen ve formálním vzdělávání, ale i v muzeích. Online sdílení jako jeden z hlavních způsobů jak mohla muzea v té době zůstat v kontaktu se svými návštěvníky, upozornilo na různé vzdělávací strategie a přístupy a potvrdilo potřebu smysluplného využívání digitálních technologií. Poster Virtuálně spolu | Nečekaná cesta muzeí umění vstříc svým návštěvníkům od března 2020 seznamuje s výzkumným projektem realizovaným autorkami MgA. Pavlou Baštanovou; Janou Jiroutovou, M.Phil., Ph.D.; Mgr. et Mgr. Kateřinou Mesdag a doc. Mgr. Petrou Šobáňovou, Ph.D. v období od března 2020 do března 2022 na Univerzitě Palackého v Olomouci. Primárním cílem výzkumného záměru bylo analyzovat produkci edukačních oddělení muzeí umění České republiky. Autorky se zaměřily zejména na online dostupné vzdělávací zdroje, které muzea umění začala vytvářet především v reakci na pandemickou situaci spojenou se zavíráním muzeí i škol. Výzkum představuje způsoby jejich prezentace veřejnosti a jejich možné využití výtvarnými pedagogy při distanční výuce předmětu výtvarná výchova v období koronavirové pandemie. Současně tyto zdroje zviditelňuje i jako inspirační zdroje, které mohou i nadále nalézt své uplatnění v běžné výuce výtvarné výchovy a přinést pedagogické praxi potřebnou metodickou podporu a impuls. Klíčová slova: potenciál online vzdělávacích zdrojů muzeí umění; výtvarný pedagog; distanční výuka výtvarné výchovy; pandemie koronaviru a online vzdělávací zdroje; edukace v kultuře

Kateřina Mesdag je studentkou třetího ročníku DSP – oboru Výtvarná pedagogika. Pod vedením školitelky doc. Mgr. Petry Šobáňové, Ph.D. realizuje dizertační práci nazvanou Knižní publikace muzeí umění zprostředkovávající umění dětským recipientům: analýza současného stavu, didaktických přístupů a aktuálních proměn. V rámci svého DSP se věnuje studentům v předmětech praxe v muzeu a galerijní animace. Je členkou České sekce INSEA. Jako hlavní řešitelka byla zapojena do IGA projektu Pandemie koronaviru jako příležitost pro pedagogické inovace | Výzkum didaktických prostředků muzeí umění a galerií, který v minulém roce úspěšně obhájila.
V současné době je spoluřešitelkou IGA projektu Umění, digitální technologie a výtvarná edukace | Interdisciplinarita jako příležitost pro pedagogické inovace.
Mesdag_KonferenceKUV-poster-web-page-001.jpg
Ševčková

Didaktické prostředky zaměřené na zprostředkování národní kulturní památky – hradu Bouzov
Mgr. Kristýna Ševčíková

O autorce

Příspěvek představuje stěžejní informace týkající se didaktických prostředků využívaných v různých kulturních institucích s ohledem na realizované didaktické prostředky určené pro hrad Bouzov.

Vystudovala Učitelství výtvarné výchovy a českého jazyka a literatury, Galerijní a muzejní pedagogiku na KVV UPOL. V současné době zde pokračuje v doktorském studiu. Učí na SPŠS v Lipníku nad Bečvou a VOŠ Prigo Olomouc odborné předměty.
Ševčíková_Didaktické prostředky zaměřené na zprostředkování hradu Bozov - POSTER-page-001.
Pavlikánová

Múzeum v telefóne
Richard Pavlikán, Ph.D. a PaedDr. Martina Pavlikánová, PhD.

O autorech

Poster prezentuje mobilnú aplikáciu priaznivú pre návštevníka i múzeum. Cieľom užívateľsky jednoduchej mobilnej aplikácie je podporiť priateľské prostredie pre návštevníkov múzea. Zároveň vytvoriť širší priestor pre múzeum v komunikácii smerom k návštevníkovi.

Poster_Muzeum_v_telefone_Pavlikan_Pavlikanova.png
Richard Pavlikán je študentom Strednej školy technickej a ekonomickej Brno – Olomoucká, kde študuje informačné technológie. Vo svojom voľnom čase rád programuje rôzne projekty a aplikácie. Snaží sa skombinovať svoje záujmy a technológie, a vytvárať aplikácie a software nie len pre seba, ale aj ostatných. 
Martina Pavlikánová pôsobí na katedre výtvarnej výchovy PdF Ostravskej univerzity od roku 2021 ako odborná asistentka. Odborne sa zameriava na oblasť múzejnej a galerijnej pedagogiky. Zaisťuje výuku didaktiky výtvarnej výchovy, galerijnej edukácie a ďalších didaktických disciplín. V rámci pôsobenia na katedre výtvarnej výchovy PdF UK v Bratislave, v SNG i v Múzeu mesta Bratislavy sa podieľala na riešení viacerých projektov i výstav smerom k detskému návštevníkovi. Po celu dobu existencie Detského múzea SNM spolupracovala na koncepcii výstav i vzdelávacích programov.
Pekárková

Jak může být badatelsky orientovaná výuka začleněna do muzejní edukace v historických expozicích Národního muzea?
Mgr. Eliška Pekárková, Mgr. Johana Stejskalová

O autorkách

Nové historické expozice Národního muzea představují dlouhodobý rozsáhlý muzejní projekt. V roce 2021 byla otevřena expozice Dějiny 20. století, kterou v roce 2022 následovala expozice Dějiny začínající raným středověkem a končící 19. stoletím. V procesu příprav je zatím expozice Lidé, člověk, společnost a kultura v minulosti. Díky novým expozicím se tak před zcela novou výzvou ocitla i muzejní edukace. Její potenciál spočívá v možnosti navázat na současné diskuse o transformaci výuky dějepisu a integraci badatelsky orientované výuky. Poster se zaměří na proces tvorby vzdělávacích programů s prvky badatelsky orientované výuky, jejich výhody i limity v oblasti muzejní edukace a reflexe již proběhlých programů.

Eliška Pekárková a Johana Stejskalová pracují na Oddělení vzdělávání a kulturních aktivit v Národním muzeu. Obě se věnují muzejní edukaci v historických expozicích a rozvíjejí své znalosti v oblasti didaktiky dějepisu. Johana Stejskalová se zaměřuje na dějiny pravěku a starověku a v rámci doktorského studia na Ústavu pro klasickou archeologii FF UK řeší vztah klasické archeologie a české veřejnosti. Eliška Pekárková je doktorandkou Ústavu hospodářských a sociálních dějin UK a zaměřuje se na moderní židovské dějiny.
PekarkovaStejskalovaNM.png
bottom of page