top of page
  • Obrázek autoraPavla Baštanová

Současná role klasické grafiky jako přetrvávající sebevědomý umělecký výraz i nepostradatelná...


Současná role klasické grafiky jako přetrvávající sebevědomý umělecký výraz i nepostradatelná součást vzdělávání na KVV PdF UP


Článek se věnuje roli klasické grafiky ve vzdělávání budoucích výtvarných pedagogů a připomíná několik nedávných výstavních projektů, jež se uskutečnily v Olomouci. Vyzdvihuje význam osobnosti Ondřeje Michálka a připomíná jeho umělecké a pedagogické zásluhy.

Klíčová slova: grafika, umělecké vzdělávání, Post.Print, Ondřej Michálek, Grafika roku




Současná vizuální kultura je široké spektrum obrazových a informačních vjemů. Ty nám pomáhají v orientaci, ale rozšiřují také naše estetické cítění, nebo naopak matou a znejisťují dosavadní povědomí o výtvarných prostředcích a jejich aplikaci. Základní kameny grafického designu a jeho platné normy se jako u jiných uměleckých druhů překračují, porušují se pravidla a hledají se nové cesty interpretace obrazu. Je to přirozený vývoj globální vizuální komunikace, který souvisí s proměnou společnosti. V éře digitálního prostředí a nových technologií však stále přetrvávají klasické přístupy, které čerpají z tradice a řemesla, fyzického kontaktu tvůrce s výsledným dílem a nezaostávají ve svém sdělení. Naopak čile komunikují s divákem a získávají stále silnější postavení ve vizuální kultuře jako trvalé a atraktivní médium, ke kterému se mnoho výtvarníků navrací. Klasická grafika si v současné vizuální kultuře zachovává sebevědomý umělecký výraz a je tudíž nepostradatelnou součástí uměleckého vzdělávání.




V roce 2020 proběhlo v Olomouci několik významných událostí, které svědčí o nezastupitelném místě grafiky na mapě vizuálního umění. Je to staletími prověřené médium, které má stále co nabídnout a nezůstává pouze u tradičních postupů. Ty jsou však bezesporu základním kamenem pro široké grafické uplatnění. Současný svět si neustále žádá nové přístupy, rychlé a efektivní provedení a technologické výzvy. Tomu všemu grafika čelí a nezaostává jak v digitálním, tak v analogovém prostředí. Je živým uměleckým prostředkem i řemeslnou technologií, která by neměla chybět v kurikulech uměleckých škol.


Nejzásadnější a nejviditelnější událostí, která vzdala hold grafice a ukázala ji v jejím nejširším spektru, byla výstava Post.Print v olomouckém Muzeu umění, která se konala od 21. 11. 2019 do 1. 3. 2020. Grafika zde byla představena jako třetí nejrozsáhlejší sbírka, kterou muzeum disponuje. Výstava ukázala široké veřejnosti, jak grafika přesahuje rámec vizuální kultury a jaký význam má pro historii umění i pro společnost, která se s ní denně setkávala a setkává prostřednictvím tištěných médií, digitálního prostoru i volného umění. Výstava si však nedala za cíl pouze představit historický průřez a kontext sbírky v rámci Muzea umění Olomouc, ale chtěla ukázat grafiku jako všeobjímající médium, které ovlivňuje další umělecké obory, ale i naše přemýšlení a orientaci ve světě. Multiplikace grafického obrazu je otiskem reality. Možnost reprodukce je výhoda, která odhaluje stále nové skutečnosti a dokazuje nám, že každá kopie je vlastně originál. Je v tom obsažena celá historie tohoto oboru, která nutí ke stále novým experimentům a výzvám. Grafika si tak nese dva nejdůležitější rysy, které ji činí výjimečnou. Je to samotný proces tvorby a technologická pestrost, která z něj vyplývá. (Kundračíková & Zatloukal, 2019)


V rozsáhlých prostorách muzea byla k vidění díla ve dvou tematických celcích, které se však organicky prostupovaly. Prolínání technik i námětů činilo z výstavy jeden komplexní celek. Mezi zastoupené umělce patřily osobnosti jako Vojtěch Preissig, Adriena Šimotová, Vladimír Boudník, Dalibor Chatrný, Zdeněk Sýkora, Josef Váchal, Odilon Redon, James Ensor a mnoho dalších. Široké spektrum slavných jmen svědčí o tom, že grafikou se více či méně ve své tvorbě zabývala většina světových umělců. Rozsah a význam výstavy dokazuje kvalitu sbírky Muzea umění, které dokáže zpracovat a zpopularizovat i tak široké a pestré téma.


Grafiku nenalezneme však jen v Muzeu umění Olomouc. Katedra výtvarné výchovy na Pedagogické fakultě v Olomouci je místem působení řady významných umělců a pedagogů. Nesporným dokladem toho je již třicetileté působení Ondřeje Michálka v grafickém ateliéru. Ostatně také jeho práce byla na výstavě Post.Print zastoupena. Nejen toto významné pedagogické jubileum, ale hlavně jeho práce je to, co z Ondřeje Michálka dělá výjimečnou osobnost v oboru. Tento pokorný a vstřícný muž je nejen výborným pedagogem, ale i neúnavným tvůrcem rozměrných i drobných grafik, v nichž soustředěně zpracovává metaforická témata o podobenství světa a lidské existence. Ondřej Michálek je tedy zosobněním ideálu výtvarného pedagoga, který nejen učí, ale i tvoří. Jeho práce byly prezentovány na nespočtu výstav v Česku i zahraničí a získal za ně řadu mezinárodních ocenění. Jeho tvorba je zastoupena také v mezinárodních sbírkách.


Ondřej Michálek vystudoval olomouckou katedru výtvarné výchovy v kombinaci s oborem český jazyk a literatura. Po studiích jeho profesní cesta vedla přes tiskařské závody, výtvarníka propagace Flory Olomouc, Armádní trikové studio v Praze až k autorské volné tvorbě. V roce 1990 začal učit grafiku na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci, kde učí dodnes. Jeho třicetileté působení na katedře výtvarné výchovy PdF UP krásným způsobem vystihovala výstava Seberytí v Galerii Caesar v Olomouci, která se konala v termínu 4. 2. – 1. 3. 2020 jako doprovodná akce k výstavě Post.Print. Vznikl zde ucelený a pestrý soubor studentských grafik – napříč léty i technikami – a doložil řemeslnou i tematickou zdatnost studentů. Výstava bezesporu potvrdila důležitost grafiky v uměleckém vzdělávání, protože učí studenty nejen výtvarné řemeslo, ale také trpělivost, preciznost, rozhodnost a práci s náhodou. Cesta k výslednému dílu je totiž často dlouhá, spletitá a plná nepředvídatelných situací, se kterými se student musí vypořádat. To je zároveň na grafice to kouzelné a nenahraditelné. Paralelně probíhající výstava Post.Print, která prezentovala rozsáhlou sbírku grafiky Muzea umění Olomouc, vytvořila jasnou odpověď na to, jak komplexním a přesahujícím médiem grafika je ve vizuální kultuře a v umění vůbec.


Největší událostí, která se v roce 2020 věnovala volné grafice, byla bezpochyby Grafika roku. Tato přehlídka je unikátním výstavním projektem, který každoročně ukazuje to nejlepší z české grafiky, jak profesionální, tak studentské, napříč všemi generacemi. Laická i odborná veřejnost má možnost vidět nové trendy i profesionální řemeslnou práci a potvrzuje tak neotřesitelné postavení grafiky ve sférách volného umění.


Grafika roku 2020, která proběhla v Obecním domě v Praze, byla pro Olomouc výjimečná. Ondřej Michálek se stal 25. laureátem Ceny Vladimíra Boudníka v rámci této prestižní přehlídky za významný počin v oblasti grafické tvorby. Jeho přesvědčivý a výrazný soubor ho tak zařadil mezi významná jména předchozích laureátů, mezi něž patří například Eduard Ovčáček, Květa Pacovská, Zdeněk Sýkora, Oldřich Kulhánek, Karel Malich a mnoho dalších. Ocenění z této roky prověřené události, která v České republice nemá obdoby, tak vypovídá o prestiži a je dokladem toho, že katedra výtvarné výchovy v Olomouci má ve svých řadách mimořádného umělce. Dílo Ondřeje Michálka se nepochybně odráží i v pracích jeho studentů. Jeho vztah ke grafice, která ho provází celým životem, nejlépe vystihují vlastní slova Ondřeje Michálka, kterými uvedl výstavu Seberytí v Galerii Caesar: „Když si chcete ochočit grafiku, tak po čase zjistíte, že si ona ochočila vás.“


Literatura


KUNDRAČÍKOVÁ Barbora, ZATLOUKAL, Pavel. 2019. Post.Print. Sbírka grafiky Muzea moderního umění Olomouc. Olomouc: Muzeum umění Olomouc. 326 s. ISBN 978-80-88103-58-5.



The current role of classical graphic art as a persistent confident artistic expression and an indispensable part of education at KVV PdF UP


Abstract: The article deals with the role of classical graphic art in the training of future art teachers and recalls several recent exhibition projects that took place in Olomouc. It highlights the importance of Ondřej Michálek's personality and recalls his artistic and pedagogical merits.


Keywords: graphic art, art education, training of future art teachers, Post.Print, Ondřej Michálek, Graphic art of the Year

Autorka:

MgA. Pavla Baštanová

Katedra výtvarné výchovy

Pedagogická fakulta

Univerzita Palackého v Olomouci

E-mail: p.bastanova@seznam.cz

The paper is licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial 3.0 License.

Jak citovat tento článek:

BAŠTANOVÁ, Pavla. 2020. Současná role klasické grafiky jako přetrvávající sebevědomý umělecký výraz i nepostradatelná součást vzdělávání na KVV PdF UP. Kultura, umění a výchova, 8(1) [cit. 2020-11-02]. ISSN 2336-1824. Dostupné z: http://www.kuv.upol.cz


Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše
bottom of page