top of page
  • Obrázek autoraTibor Díte

Jan Dolák: Muzea pěti kontinentů | Recenze

Tibor Díte předkládá recenzi publikace Jan Dolák: Muzea pěti kontinentů. Brno: Technické muzeum v Brně, 2020, 86 s. ISBN 978-80-87896-87-9.

Klíčová slova: Jan Dolák, muzeologie, muzeum, muzejní kultura, muzejní prezentace

Prezentačné formy sprístupnenia prvkov objektívnej reality v priamom kontakte objekt – subjekt sú najvlastnejším vyústením snáh o prezentáciu výsledkov bádania humanitných, prírodovedných, technických vied, ako aj kultúrneho dedičstva. To je v skratke vymedzenie rozsahu, v ktorom sa autor monografie pokúša netradične predstaviť v rozsiahlom výbere formy prezentačného sprístupnenia vo viacerých oblastiach.

Publikáciu člení autor na päť kapitol korešpondujúcich s piatimi kontinentami Zeme. Spolu je spracovaných 166 inštitúcií a zariadení participujúcich na prezentačnom sprístupňovaní rôznym spôsobom v 27 štátoch sveta. Najrozsiahlejšie sú kapitoly Európa (95 opisov) a Ázia (45 opisov). V rámci týchto dvoch kapitol je najviac pozornosti venovanej Číne (26 opisov), Rusku (23 opisov) a Poľsku (17 opisov). Kniha nezahŕňa múzeá v Českej a Slovenskej republike, ktoré plánuje autor predstaviť v samostatnej publikácii.

Monografia je koncipovaná ako učebnica pre študentov muzeológie a práve preto nie je iba ilustrovanou „zbierkou“ múzeí sveta. Autor múzeá nielen opisuje, ale aj hodnotí z pohľadu múzejnej teórie i praxe. V tom vidím nesporný význam práce, pretože múzeá nevznikajú vo vzduchoprázdne. Ich vznik, napĺňanie poslania a vzťah k okoliu je limitovaný štruktúrou zbierkového fondu, personálnymi a priestorovými podmienkami, ako aj finančnými prostriedkami. Je determinovaný nielen národnou kultúrou, ale aj úrovňou teoretického nazerania na múzejnú problematiku. Z tohto pohľadu kniha neprináša iba informácie, ale je aj inšpiratívnym usmernením výstavnej praxe s upozornením na najtypickejšie problémy a nedostatky.

Publikácia Jana Doláka predstavuje pozoruhodný a ojedinelý počin, ktorý je výsledkom jedinečného pätnásťročného výskumu. Kniha je venovaná prezentačnej činnosti v tom najširšom slova zmysle. Upozorňovanie na progresívne alebo zastarané prístupy je nadčasovým prínosom, je platné tak včera, ako aj dnes. Som presvedčený, že si nájde svoje miesto nielen medzi študentmi, ale aj v radoch zamestnancov múzeí a u širokej laickej verejnosti.

Autor:

PaedDr. Tibor Dite

E-mail: t.p.dite@gmail.com