top of page

Všechny vydané články a další obsah webu v chronologickém pořadí


Pozoruhodné aspekty výtvarného vzdělávání v Mongolsku
Autor článku přináší pohled na kulturní specifika, jež stojí na pozadí koncepčního přístupu k výuce na výtvarně uměleckých školách v...

Michal Filip


Profilace Franze Liszta jako klavírního pedagoga
Karl Rudolph Heinrich Lehmann, Portrét Franze Liszta, 1839 Příspěvek se zabývá jedním ze základních fenoménů dějin klavírní interpretace...

Irena Černíčková


Filmová biografie o hudebních osobnostech
Příspěvek je věnován problematice současné filmové biografie o hudebních osobnostech, která je akceptována nejen jako specifická...

Veronika Ševčíková


Zážitková pedagogika a možnosti její aplikace ve výuce hudební výchovy na víceletém gymnáziu
Předkládaná práce je zaměřena na metodiku tzv. zážitkové pedagogiky a vychází ze zkušeností z edukační praxe pedagožky osmiletého...

Markéta Šňupárková


Od dechu až po experiment, který je servírován opatrně
Vstupní text čísla z pera vedoucí redaktorky časopisu Kultura, umění a výchova zahajuje sedmý ročník našeho periodika. Aktuální číslo...

Petra Šobáňová


“Fousatý trojúhelník“ a problém analýzy úloh v expresivních vzdělávacích oborech
Klíčovým problémem zkoumaným v expresivních vzdělávacích oborech (výtvarná výchova, hudební výchova, dramatická výchova ad.) jsou procesy...

Jan Slavík & Kateřina Dytrtová


Umělecké obory v kontextu témat všeobecného vzdělávání
Předkládaný text si neklade za cíl zevrubně postihnout a analyzovat témata a dokumenty naznačující změny celospolečenské povahy, ani...

Markéta Pastorová


Výuka keramiky na Univerzitě Palackého v Olomouci v minulosti a dnes (přehledová studie)
Výuka keramiky na Univerzitě Palackého v Olomouci se stala neoddělitelnou součástí vzdělávání budoucích výtvarných pedagogů. Předkládaný...

Silvie Novotná


Experiment servírovaný opatrně
Článek je odbornou recenzí retrospektivy stále aktivního umělce Gerharda Rühma. Výstava se konala ve Vídni v Bank Austria Kunstforu do...

Filip Jakš


Památková edukace v historických zahradách a parcích: Příklady dobré praxe
Článek je recenzí metodické publikace HAVLŮJOVÁ Hana & HUDEC, Petr, eds. Památková edukace v historických zahradách a parcích: příklady...

Michaela Letá


Teoretická podstata muzeologie | Recenze publikace Jana Doláka
Článek je recenzí publikace DOLÁK, Jan. Teoretická podstata muzeologie. 1. vydání. Brno: Technické muzeum v Brně, 2019. 176 stran. ISBN...

Petra Šobáňová


Výtvarně interaktivní publikace „Exprese, vztahy a procesy“
Odborná kniha „Exprese, vztahy a procesy“ autorů Dytrtové, Raudenského je, jak název napovídá, tematicky zaměřená k problematice pojmu...

Kateřina Dytrtová


Vhled do výsledků prvního běhu pokus. ověřování „Vzdělávací programy paměťových institucí do škol“
Vhled do výsledků prvního běhu pokusného ověřování „Vzdělávací programy paměťových institucí do škol“ Článek je zprávou o průběžných...

Kateřina Tomešková


Mezinárodní konferencí byly zahájeny národní oslavy výročí Jana Amose Komenského
Mezinárodní konferencí Odkaz Komenského v umění a uměleckém vzdělávání byly zahájeny národní oslavy výročí Jana Amose Komenského Článek...

(NPMK) Národní pedagogické muzeum a knihovna J. A. Komenského


Globální narativy ve výtvarné výchově
English version below Text vedoucí redaktorky Petry Šobáňové je úvodem k monotematickému číslu časopisu Kultura, umění a výchova, kterým...

Petra Šobáňová


Interkulturní odpověď výtvarné výchovy na éru morální paniky
Anti-imigrační rétorika jednou z částí dnešního globálního narativu rasismu a xenofobie, který má své historické kořeny v evropském...

Irena Paroubková


Interpretace globálních narativů – hledisko objektivizující a hledisko subjektivní
Text se zabývá interpretací díla Juliana Rosefeldta Asylum. Uvažuje o způsobu výstavby díla, o druhu dosahované exprese. Používá metodu...

Kateřina Dytrtová


Softwarové umění jako alternativní přístup k reflexi a užití digitálních médií ve výuce
Softwarové umění jako alternativní přístup k reflexi a užití digitálních médií ve výuce výtvarné výchovy Cílem tohoto textu je...

Adam Franc


Tvořivost ve výtvarné výchově jako globální narativ
Výtvarná výchova je těsněji než jakýkoli jiný předmět spojena s tvořivostí. Přestože je vyžadováno tvořivé myšlení v celém kurikulu a...

Kateřina Štěpánková


Prohlášení osobností České sekce INSEA k roku 2018
"Nechť je manifestus, tedy zjevné a viditelné, že jsme odhodláni vystupovat aktivně proti všem podobám totality a proti snahám destruovat...

Česká sekce INSEA


Perception of contemporary art works in art education
Článek s názvem “Vnímání současného umění v uměleckém vzdělávání” představuje výsledky výzkumného projektu uskutečněného na Fakultě...

Ewa Wojtyniak-Dębińska


Artefiletika a podpora dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí
Článek je rozdělen do dvou částí. První z nich teoreticky pojednává o vnějších podmínkách, nezbytných pro úspěšné naplnění cílů...

Jitka Nosková


Art & Contemporary Me: Umělecké dílo jako médium utvářející evropskou identitu
Článek lektorky Muzea umění Olomouc představuje projekt Art & Contemporary Me: Umělecké dílo jako médium utvářející evropskou identitu,...

Terezie Čermáková


Zprávy z Asociace výtvarných pedagogů
Článek přináší zprávy z dění v Asociaci výtvarných pedagogů, zejména informuje o semináři, který se uskutečnil v září 2018 v Praze konal...

Václava Zamazalová
bottom of page
