top of page
kontejner.png

Inspirace napříč galeriemi: Odborný seminář Komory edukačních pracovníků RG ČR

  • Obrázek autora: Karin Vrátná Militká
    Karin Vrátná Militká
  • 2. 6.
  • Minut čtení: 4

Aktualizováno: 30. 6.

Dne 7. dubna 2025 se v Domě U Kamenného zvonu, sídle Galerie hlavního města Prahy, uskutečnil odborný seminář pořádaný Komorou edukačních pracovníků Rady galerií České republiky. Předsedkyně KEP a současně vedoucí edukačního oddělení GHMP Lucie Haškovcová připravila se svými kolegyněmi Markétou Slachovou a Jolanou Lažovou program, který naplňoval závazky plynoucí z dotační podpory Ministerstva kultury.


Setkání edukátorek a edukátorů z členských institucí nabídlo platformu pro sdílení dobré praxe a představilo široké spektrum přístupů k edukaci – od programů zaměřených na integraci cizinců, přes zahraniční inspirace až po technologické inovace a komunitní projekty. Všechny příspěvky byly kvalitně připravené, obsahově bohaté a navzájem se výborně doplňovaly. Výsledkem bylo nejen nezapomenutelné profesní obohacení, ale místy také pocit až hrdosti na vysokou úroveň edukačních projektů realizovaných v českých galeriích.


Seminář Komory edukačních pracovníků Rady galerií ČR, 7. dubna 2025, Galerie hlavního města Prahy

Foto: Lucie Haškovcová



Galerie jako prostor porozumění


Dopolední blok se věnoval tématu integrace cizinců, zejména ukrajinských návštěvníků. Prezentace Umění jako univerzální jazyk – Integrace cizinců a edukační aktivity GHMP pro návštěvníky z Ukrajiny Lucie Haškovcové z GHMP, absolventky doktorského studia na KVV PdF UP Olomouc, ukázala nejen rozsah, promyšlenost a více než dekádu trvající zkušenost s realizací programů pro tuto cílovou skupinu, ale především sílu výtvarného umění jako univerzálního jazyka schopného překonávat jazykové i kulturní bariéry. Podobně i příspěvek OTEVŘENÉ MUO! Vstupte, prosím… Denisy Tessenyi z Muzea umění Olomouc ilustroval dosah systematické a dlouhodobé práce zaměřené na konkrétní cílové skupiny. Zároveň ukázal, že edukace může měnit samotné instituce – jejich směřování, jazyk i způsoby práce s komunitou.

 

Zajímavým doplněním dopoledního programu bylo působivé vystoupení Ireny Pulicarové. Téma práce s živým slovem vneslo do kontextu všech příspěvků další vrstvu – osobní rozměr. Skrze kultivaci hlasu, vědomé sdělení a důraz na autenticitu projevu připomněla, že edukace je především setkáním, které vyžaduje plnou přítomnost, sebereflexi a vědomou práci se sebou samým.

 


Kreativita, mobilita, inovace


První odpolední blok patřil inspiracím z oblasti kreativního vzdělávání a zahraničním zkušenostem.  Příspěvek Potenciál kreativního učení v ČR Jolany Lažové, také úspěšné absolventky doktorského studia olomoucké katedry, uvedl téma kreativního učení do širších souvislostí a poskytl rámec pro další prezentace. Edukátorka GHMP Markéta Slachová a kolegyně Helena Šestáková z Galerie moderního umění Hradec Králové sdílely konkrétní poznatky ze svých mobilit do italské Bologně či finských Helsinek, realizovaných v rámci projektů App Your School či Erasmus+. Všechny příspěvky byly prakticky ukotvené, reflektovaly specifika jednotlivých institucí a nabízely podněty pro další práci. A právě v tomto bodě semináře poprvé výrazně zazářila vysoká kvalita edukační činnosti v českých institucích, která má za sebou několik desítek let trvající tradici a také silnou akademickou oporu.

 

Druhý odpolední blok otevřela praktická demonstrace přínosů i limitů online rezervačního systému pro školní skupiny. Jana Sedláková z Galerie výtvarného umění v Ostravě tak poskytla možnost zkoumat, do jaké míry je tento systém vhodný pro různé instituce a skutečně podpůrný pro řešení agendy edukačních oddělení.

 

Výrazně rezonoval také projekt Pavlíny Pitrové z Oblastní galerie Vysočiny v Jihlavě. Zaváté šlépěje / Jak jsme vytvořili sousoší je již šestým v řadě, který vykračuje mimo zdi galerie, propojuje historii místa a současné umění a jehož hlavními aktéry se stávají žáci jihlavských základních škol.

 

Kurátorský koncept, který vstupuje do dialogu s návštěvníkem a umožňuje edukátorkám navrhovat programy reagující na aktuální otázky publika, představila Patricie Kaválková z GMU Hradec Králové prostřednictvím výstavy ZKUS SVŮJ VKUS ve výstavě Hledá se mistrovské dílo.


Seminář Komory edukačních pracovníků Rady galerií ČR, 7. dubna 2025, Galerie hlavního města Prahy

Foto: Lucie Haškovcová



Poslední „interní“ příspěvek Petry Lorenc z KKC Nisa Factory – Ateliér, Od nuly / založení Ateliéru a Kulturně kreativního centra v Nisa Factory v Jablonci nad Nisou, přiblížil situaci vzniku zcela nového kreativního místa v regionu sklářů a horalů. Hodnotným sdělením bylo zkušené zhodnocení výchozích podmínek, analýza výzev a limitů, a tím jasné vymezení cílových skupin ke spolupráci – parametru zcela klíčového pro udržitelnou práci.

 

Druhým hostem uzavírajícím odpolední bloky byla kurátorka Anna Sejková. Svou prezentací projektu Místo dětí v Muzeu umění a designu v Benešově nás všechny s humorem pozvala na výstavu, která ukazuje, jak radikální může být důvěra v dětského návštěvníka.


 

Vzájemné učení jako zdroj „profesní šťávy“


Komora edukačních pracovníků se pravidelně setkává alespoň třikrát ročně a napříč Českou republikou její členové a členky sdílejí své zkušenosti, ale i zaváhání. Příležitostně také pořádá odborná setkání zaměřená na konkrétní tematické okruhy – naposledy to byla v únoru 2024 konference na téma Filmová a audiovizuální tvorba v edukaci.

Seminář Komory edukačních pracovníků byl potvrzením, jak důležité je potkávat se napříč institucemi, sdílet zkušenosti, klást si otázky „kde jsme“ a „kam směřujeme“ – a hlavně vědět, že v tom nejsme sami. Edukační týmy v galeriích čelí různorodým výzvám, často vycházejícím z místních podmínek jednotlivých oddělení. Pracují na pomezí uměleckého, pedagogického a sociálního světa, a právě proto potřebují takováto zastavení – chvíle ohlédnutí i výhledů.




Autorka:

Mgr. Karin Vrátná Militká

Katedra výtvarné výchovy Pedagogické fakulty Univerzity Palackého Olomouc




Jak citovat tento článek:


Vrátná Militká, Karin. 2025. Inspirace napříč galeriemi: Odborný seminář Komory edukačních pracovníků RG ČR. Kultura, umění a výchova, 13(1). ISSN 2336-1824. Dostupné z: http://www.kuv.upol.cz




The paper is licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial 3.0 License.

bottom of page